Okazją do kontaktu z muzyką ludową były warsztaty edukacyjno-muzyczne dla uczniów, które odbyły się 28.10.2016r. w Publicznej Szkole Podstawowej w Bogucinie dzięki inicjatywie Fundacji Pro Civitas Bono. Jej prezes, pani Aneta Śledź, również na nie przybyła. Gościem warsztatów była także przedstawicielka Urzędu Gminy-pani Beata Kowalik, która z dużym zainteresowaniem brała udział w zajęciach.Zajęcia zostały zorganizowane w ramach projektu „Odkrywamy dziedzictwo Kulturowe Radomszczyzny” i ufundowane przez Zarząd Województwa Mazowieckiego. Honorowy Patronat nad projektem objął Marszałek Województwa Mazowieckiego pan Adam Struzik. Partnerem projektu jest Muzeum Wsi Radomskiej. Projekt ma charakter pilotażowy. Naszym celem było ocalenie od zapomnienia najcenniejszych elementów lokalnych tradycji, zapoznanie dzieci oraz pedagogów z tradycjami i zwyczajami regionu radomskiego oraz niwelowanie negatywnych stereotypów na temat kultury i tradycji wiejskiej – powiedziała koordynatorka i pomysłodawczyni projektu pani dr Aneta Śledź, Pełnomocnik Zarządu Fundacji Pro Civitas Bono. Warsztaty taneczno- muzyczne cieszą się ogromnym zainteresowaniem w regionie. Fundacja Pro Civitas Bono zapowiada ich kontynuację w przyszłym roku. Zajęcia w ramach projektu poprowadzili członkowie „Kapeli Zdzisława Kwapińskiego”. Oprócz pana Zdzisława byli to: Jadwiga Kwapińska i Krzysztof Deja. Zespół przyjechał z Radomia i reprezentuje muzykę Powiśla.
Warsztaty rozpoczęły się od zaznajomienia uczniów ze specyfiką muzyki z mikroregionu przysuskiego, tzw. „muzyki kajoków”, jej historii i charakterystyki. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziła prezentacja strojów ludowych, w których występowali członkowie zespołu. Dzieci dowiedziały się, że strój kobiet z Powiśla składał się z białej, lnianej bluzki, spódnicy, zapaski, serdaka i chustki- szalinówki. Obowiązkowym uzupełnieniem stroju były czerwone korale. Ciekawostką jest, że paski na damskich spódnicach odzwierciedlały stan cywilny właścicielki. Mężczyźni na uroczyste okazje zakładali skórzane oficerki, białe koszule, ciemne spodnie i czapki-maciejówki. Aby podkreślić odświętny charakter stroju, pod szyją wiązali czerwone kokardki. W czasie warsztatów uczniowie mogli zapoznać się także z ludowymi instrumentami, takimi jak: skrzypce, saksofon altowy i baraban (rodzaj bębna). Mieli możliwość nie tylko posłuchać utworów granych na nich przez artystów, lecz nawet… spróbować samodzielnie zagrać. Dowiedzieli się również, jaka jest historia powstania instrumentów ludowych oraz z czego były wykonywane. Mało kto wiedział, iż do wykonania barabana wykorzystywano dawniej na wsi skórę cielęcą czy kozią. Na tych zajęciach dzieci poznały także kroki oberka – jednego z bardziej popularnych tańców ludowych. Z dużym zaangażowaniem uczyły się również piosenek ludowych, takich jak „Miała baba koguta”, „Zielony mosteczek” czy „Zachodźże słoneczko”. Bardzo chętnie bawiły się w popularną niegdyś zabawę „Mam chusteczkę haftowaną”. Na zakończenie wszyscy razem zatańczyli przy dźwiękach ludowej piosenki.
Po zakończeniu warsztatów zaproszeni goście zwiedzili znajdującą się w szkole Izbę Regionalną. Z zaciekawieniem obejrzeli znajdujące się w niej eksponaty. Pan Zdzisław znał zastosowanie wielu z nich i opowiadał, w jaki sposób były używane. Szczególne zainteresowanie wzbudziły także stroje ludowe, które również znajdują się w Izbie. Udział w warsztatach był okazją do wspaniałej zabawy i możliwości posłuchania „na żywo” muzyki, a jednocześnie do poznania ważnego fragmentu ludowej kultury, za której pomocą nasi przodkowie wyrażali to, „co im w duszy grało”: swoje widzenie świata, przeżycia i emocje, radości i smutki.
Autor:/PSPBG/BK